English Spelling Errors Committed by A Blind Student at English Language Education Program Universitas Brawijaya.

Lailiyah, Ni'matul (2017) English Spelling Errors Committed by A Blind Student at English Language Education Program Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Ketika tunanetra memahami suku kata sebagai kesatuan kata, mereka akan menulis kata sesuai yang didengar. Hal ini akan berdampak pada pengejaan bahasa Inggris yang sebenarnya mempunyai perbedaan dalam hal penulisan dan pengucapan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi, mengklasifikasikan dan menganalisis kesalahan ejaan yang dilakukan oleh mahasiswa tunanetra melalui analisis tulisan. Penelitian ini berfokus pada subjek tunggal untuk diteliti secara mendalam. Subjek penelitian merupakan seorang mahasiswa tunanetra pembelajar bahasa asing yang terdaftar dalam program studi pendidikan bahasa Inggris di Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi kasus. Data diambil dari tugas menulis pada mata kuliah Academic Writing dan kata-kata pada setiap teks diklarifikasi untuk menghindari salah tafsir. Data dianalisis berdasarkan klasifikasi spelling errors oleh NFER (National Foundation for Educational Research) yaitu Omissions, Substitutions, Insertions, Transpositions dan, Grapheme substitution. Dari 5 jenis spelling errors, subjek mengalami 4 jenis spelling errors yaitu Omissions, Substitutions, Insertions, dan Grapheme substitution. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesalahan Grapheme substitution merupakan kesalahan ejaan terbanyak. Hal ini diasumsikan karena defisit memori visual sehingga subjek mengeja kata-kata secara tidak fonetik dalam konfigurasi. Ada beberapa faktor yang menyebabkan kesalahan dalam pengejaan pada mahasiswa tunanetra. Faktor-faktor tersebut yaitu, (1) kurangnya pengetahuan formasi kata, (2) inheren bahasa seperti silent letter, homophone dan borrowing words, (3) perbedaan karakteristik L1 dan L2, dan (4) Preferensi untuk membaca (lebih banyak menggunakan screen reader daripada braille). Peneliti menyarankan kepada siswa tunanetra untuk lebih banyak mengakses formasi kata-kata secara langsung dan saran bagi peneliti berikutnya untuk menemukan strategi untuk membantu tunanetra dalam belajar mengeja terutama untuk pelajar EFL sehingga kesalahan ejaan pada tunanetra dapat diminimalisir.

English Abstract

Since blind encode syllables by the sound as unity of words, they tend to write the words as it is sounded. This affects their English spelling since English words do not spelled as it is sounded. The purpose of the study is to identify, to classify and to analyze the spelling errors committed by a blind student through the analysis of a blind student’s writing. The study focuses on single subject to be researched which is a blind EFL learner who is enrolled in English Language Education program Universitas Brawijaya. This study uses qualitative approach by case study design. Data collection is done by collecting subject’s writing composition taken at Academic Writing class. The collected data is confirmed to the subject to avoid the misunderstanding words. The data is analyzed by spelling errors of NFER’s classification (National Foundation for Educational Research) there are Omissions, Substitutions, Insertions, Transpositions and, Grapheme substitution. Out of 5 types of errors, the subject committed 4 errors which are Omissions, Substitutions, Insertions, and Grapheme substitution. The finding revealed that the error of Grapheme substitution was the highest number. It is assumed due to the deficit of visual memory so that the subject spells words phonetically that are nonphonetic in configuration. The result of the research showed that the contributive factors to the errors are (1) lack exposure to the words formation, (2) inherent of language (silent letter, homophone and borrowing words), (3) different characteristics of L1 and L2, and (4) student’s preferences on reading (use screen reader more than braille text). Thus, the researcher suggests for blind English learner to get more exposure to written works and for the next researcher to find a strategy help blind student learn spelling especially to the EFL’s learner so that the spelling errors of blind students can be minimized.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/617/051707397
Uncontrolled Keywords: Kesalahan Pengejaan, Mahasiswa Tunanetra
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.52 Spelling (Orthography) and pronunciation
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 21 Nov 2017 02:35
Last Modified: 06 Sep 2020 16:46
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/5742
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item