Consumer Preferences And Willingness To Pay Toward Healthy Catering Service In East Java, Indonesia

Pramiswari, Yulinar Ayu and Hery Toiba,, SP.,MP.,Ph.D. and Tri Wahyu Nugroho,, SP., M.Si (2021) Consumer Preferences And Willingness To Pay Toward Healthy Catering Service In East Java, Indonesia. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tren gaya hidup sehat telah berkembang pesat dalam beberapa tahun terakhir. Catering memiliki beberapa jenis, jasa catering sehat merupakan salah satu jenis catering yang muncul untuk memenuhi kebutuhan konsumen dalam mengkonsumsi makanan sehat. Sepanjang tahun, seiring dengan meningkatnya kesadaran dan kebutuhan masyarakat akan makanan sehat, serta besarnya pendapatan yang menguntungkan, jumlah layanan katering sehat semakin meningkat. Data mengenai jumlah layanan katering sehat yang ada didasarkan pada data akun Instagram untuk layanan katering sehat. Instagram, merupakan saluran utama pemasaran dan penjualan katering sehat secara umum, dapat dilihat bahwa sejak 5 tahun terakhir, telah terjadi penambahan akun layanan katering sehat baru. Hingga tahun 2021, pada kolom pencarian akun layanan katering sehat di Instagram, terlihat lebih dari 50 akun layanan katering sehat yang tersedia, dimana 20% di antaranya berada di Jawa Timur. Apalagi rata-rata pengeluaran bulanan per kapita menurut kelompok komoditas pangan di Jawa Timur sebagian besar dihabiskan untuk makanan dan minuman (BPS, 2017). Artinya bisnis katering sehat di Jawa Timur berpotensi meningkatkan jumlah konsumennya. Berkaitan dengan upaya menarik konsumen untuk melakukan keputusan pembelian, produsen harus mengetahui preferensi konsumen terhadap produk katering sehat. Keputusan pembelian terjadi melalui suatu proses, salah satu proses dalam keputusan pembelian adalah proses seleksi. Dalam proses seleksi, terdapat preferensi pelanggan yang menyebabkan terjadinya keputusan pembelian tersebut (Erinda & Kumadji, 2016). Keputusan pembelian konsumen tidak hanya didasarkan pada produk itu sendiri. Konsumen perlu mengumpulkan informasi alternatif selama proses keputusan pembelian. Konsumen melihat setiap produk sebagai sekumpulan atribut dengan berbagai kemampuan untuk memberikan manfaat (Kotler & Keller dalam Kanagal, 2016). Oleh karena itu, dalam mengetahui preferensi konsumen, pemilihan atribut produk merupakan hal yang harus diketahui untuk mengetahui bagaimana persepsi konsumen terhadap pelayanan catering yang sehat. Untuk mengetahui pilihan atribut produk dan minat beli konsumen pada jasa catering sehat, maka perlu dilakukan penelitian tentang bagaimana preferensi konsumen dan Willingness To Pay (WTP) jasa catering sehat di Jawa Timur perlu dilakukan. Oleh karena itu, penelitian ini mengadopsi pendekatan choice experiment (CE), suatu metode evaluasi pilihan dan preferensi yang dinyatakan, untuk membangun dan menganalisis preferensi konsumen dan WTP terhadap layanan katering sehat di Jawa Timur, Indonesia.

English Abstract

The healthy lifestyles trend has grown fast in the past few years. Catering has several types, healthy catering service is one type of catering that appears to meet the needs of consumers in consuming healthy foods. During the year, in line with the increasing awareness and need of the community for healthy food, as well as the amount of profitable income, the number of healthy catering services has increased. The data regarding the number of existing healthy catering services are based on Instagram’s account data for healthy catering services. Instagram, was the main common marketing and sales channel for healthy catering in general, it can be seen that since the last 5 years, there has been an addition of new healthy catering service accounts. Until 2021, in the search column for healthy catering service accounts on Instagram, it can be seen that there are more than 50 healthy catering service accounts available, of which 20% are in East Java. Moreover, the average monthly expenditure per capita according to the food commodity group in East Java is mostly spent on food and drink (BPS, 2017). This means a healthy catering business in East Java has the potential to increase the number of its consumers. In connection with efforts to attract consumers to make purchasing decisions, producers must know the consumer preferences of healthy catering products. Purchasing decisions occur through a process, one of the processes in purchasing decisions is the selection process. In the selection process, there are customer preferences that cause these purchasing decisions to occur (Erinda & Kumadji, 2016). The consumer purchasing decision is not only based on the product itself. Consumers need to collect alternative information during the purchasing decision process. The consumer sees each product as a bundle of attributes with varying abilities to deliver the benefits (Kotler & Keller in Kanagal, 2016). Therefore, in knowing consumer preferences, the choice of product attributes is something that must be known to find out how consumers perceive healthy catering services. To determine the choice of product attributes and consumer buying interest in healthy catering services, then research on how consumer preferences and Willingness To Pay (WTP) for healthy catering service in East Java is need to be done. Thus, this study adopts the choice experiments (CE) approach, a stated preference and discrete choice evaluation method, to construct and analyze the consumer preferences and WTP toward healthy catering services in East Java, Indonesia.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521040128
Subjects: 300 Social sciences > 338 Production > 338.1 Agriculture
Divisions: Fakultas Pertanian > Sosial Ekonomi Pertanian
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 03 Feb 2022 04:35
Last Modified: 23 Feb 2022 03:45
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/189257
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
175040101111114 - Yulinar Ayu Pramiswari.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item