BKG

Kaban, Ekklesioga (2020) Evaluasi Usability Menggunakan Metode System Usability Scale (SUS) dan Discovery Prototyping pada Aplikasi PLN Mobile (Studi Kasus PT. PLN). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Banyaknya keluhan pengguna PLN Mobile menjadi alasan utama perlu diadakan pengujian dibagian usability terhadap aplikasi ini. Tinggi atau rendahnya tingkat usability dari aplikasi ini akan diuji dengan pengujian usability. Usability testing digunakan untuk menguji tingkat usability pada sistem. Peneliti ini menggunakan Metode System Usability Scale (SUS) untuk menjawab pertanyaan penelitian tentang kepuasan pengguna. SUS dipilih karena pada metode ini pengujian dilakukan dengan melibatkan pengguna akhir, dimana pengujian dengan metode ini lebih menekankan pada sudut pandang pengguna akhir sehingga hasil pengujian akan lebih sesuai dengan apa yang dihadapi oleh pengguna. Hasil pengujian usability pada PLN Mobile adalah 22,77% dimana pengguna masih tidak puas dengan PLN Mobile sehingga penilaian yang diberikan kurang bagus. Perbaikan dengan metode discovery prototyping akan mengumpulkan saran perbaikan dari pengguna dengan wawancara langsung yang akan dibuat menjadi acuan perbaikan prototype yang kemudian akan diuji kembali. Saran perbaikan yang didapat dari responden seperti menambah setelan yang dapat mengubah bahasa dan biodata pribadi pengguna yang tersimpan di aplikasi, memperbaiki tata letak fitur, menempatkan pilihan yang paling penting dan mengelompokkan menu-menu dalam icon yang mudah dipahami dihalaman utama. Hasil pengujian usability pada prototype adalah 85,26%. Perbandingan hasil pengujian mengalami peningkatan sebanyak 62,49%.

English Abstract

The number of complaints from PLN Mobile users is the main reason for testing the usability section of this application. High or low usability level of an application is tested by usability testing. Usability testing is used to test the level of usability of the system. This researcher uses the System Usability Scale (SUS) Method to answer research questions about user satisfaction. SUS was chosen because in this method the testing is done by involving the end user, where testing with this method is more emphasis on the point of view of the end user so the test results will be more in accordance with what is faced by the user. The usability test results on PLN Mobile is 22,77% where the user is still not satisfied with PLN Mobile so the assessment given is not good. Improvement with the discovery prototyping method will collect improvement suggestions from users with a direct interview that will be made into a prototype improvement reference which will then be tested again. Suggestions for improvements obtained from respondents such as adding settings that can change the user's personal language and personal data stored in the application, improving the layout of features, placing the most important options and grouping menus in icons that are easy to understand on the main page. The usability testing result on prototype is 85,26%. Comparison of test results has increased by 62,49%.

Other Language Abstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520150145
Uncontrolled Keywords: Usability, Sistem Usability Scale, Discovery prototype, Effectiveness, efficiency, satisfaction
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 004 Computer science > 004.019 Psychological principles / Human-computer interaction
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Budi Wahyono
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/184097
Text
Ekklesioga Kaban.pdf

Download | Preview

Actions (login required)

View Item View Item