BKG

Nurani, Alisiananda Dewi (2020) Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Puisi Melalui Metode Outdoor Study Pada Siswa Kelas VIII-D SMP Negeri 2 Sidoarjo. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Permasalahan yang terdapat pada pelaksanaan penelitian ini secara umum adalah kurangnya keterampilan siswa kelas VIII-D SMP Negeri 2 Sidoarjo dalam pembelajaran menulis teks puisi. Permasalahan dalam pelaksanaan pembelajaran dapat dibuktikan dari hasil tahap prasiklus, yang diperoleh nilai rata-rata 52,97. Hal tersebut menunjukkan hasil pelaksanaan pembelajaran menulis teks puisi pada siswa kelas VIII-D masih rendah dan diperlukan adanya perbaikan untuk meningkatkan hasil pembelajaran. Solusi perbaikan yang ditawarkan peneliti untuk memperbaiki permasalahan dalam pembelajaran adalah menerapkan metode pembelajaran Outdoor Study pada pembelajaran menulis puisi. Hasil peningkatan pembelajaran dari segi proses ditandai dengan adanya peningkatan kegiatan siswa dalam pelaksanaan hasil observasi aktivitas guru siklus I pertemuan pertama sebesar 80,36%, dan pertemuan kedua sebesar 87,50% dari empat belas indikator penilian. Peningkatan hasil observasi aktivitas guru siklus II pertemuan pertama sebesar 91,07%, dan pertemuan kedua sebesar 96,43% dari empat belas indikator penilaian. Hasil observasi aktivitas siswa siklus I pertemuan pertama sebesar 78,57%, dan pertemuan kedua sebesar 82,14% dari empat belas indikator penilaian. Hasil observasi aktivitas siswa siklus II pertemuan pertama sebesar 87,50%, dan pertemuan kedua 91,07% dari empat belas indikator penilaian. Peningkatan dari segi hasil pembelajaran menulis teks puisi ditandai dengan hasil nilai rata-rata siswa pada siklus I adalah 74,39, dan nilai rata-rata siswa pada siklus II adalah 86,25. Dengan demikian penerapan metode pembelajaran Outdoor Study mampu meningkatkan pembelajaran menulis puisi dari segi proses dan hasil pembelajaran.

English Abstract

The problem found in the implementation of this study in general is the lack of ability of students of class VIII-D of SMP Negeri 2 Sidoarjo in learning to write poetry texts. average 52.97. It shows the results of the implementation of learning to write poetry texts in grade VIII-D students is still low and there is a need for improvement to improve learning outcomes. The improvement solutions offered by researchers to improve the problem of applying the method of Outdoor Study learning in learning to write poetry. The results of increased learning in terms of pros ice is characterized by an increase in student activity in the implementation of observations of the activities of the first cycle teacher first meeting by 80.36%, and the second meeting by 87.50% of the fourteen assessment indicators. The increase in the observations of the activities of the second cycle of the first meeting was 91.07%, and the second meeting was 96.43% from the fourteen assessment indicators. The results of observations of the activities of students in the first cycle were 78.57%, and the second meeting was 82.14% from fourteen assessment indicators. The results of observations of the activities of students in the second cycle of the first meeting were 87.50%, and the second meeting was 91.07% of the fourteen assessment indicators. Improvement in terms of learning outcomes in writing poetry texts is marked by the results of the average value of students in cycle 1 is 74.39, and the average value of students in cycle 2 is 86.25. This the application of poetry writing learning methods in terms of the process and learning outcomes. in learning is Outdoor Study able to improve.

Other Language Abstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520120017
Uncontrolled Keywords: Improving, Writing Poetry, Outdoor Study learning Method. peningkatan, menulis teks puisi, metode Outdoor Study
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: Bambang Septiawan
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/183764
Text
Alisiananda Dewi Nurani.pdf

Download | Preview

Actions (login required)

View Item View Item