BKG

Sinarahwulan, Larasati Budi (2017) Evaluasi Usability Sistem Computer-Based Test (CBT) Pada Sma Negeri 1 Bojonegoro. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

SMA Negeri 1 Bojonegoro adalah sekolah yang berhasil mendapatkan predikat sebagai sekolah berintegritas nasional dari Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Sejak saat itu, untuk mempertahankan dan meningkatkan predikat tersebut, SMA Negeri 1 Bojonegoro telah menggunakan ujian berbasis komputer atau biasa dikenal dengan Computer-Based Test (CBT). Namun, permasalahan yang muncul dalam pelaksanaan sistem CBT ini adalah jaringan yang kurang lancar, pemadaman listrik bergilir, laboratorium komputer terbatas, guru tidak dapat menilai proses yang memerlukan uraian panjang atau hitungan dikarenakan CBT hanya untuk soal pilihan ganda, serta kurangnya security. Untuk mengevaluasi sistem ini, dilakukan penyebaran paket kuesioner PSSUQ yang terdiri dari kualitas sistem, kualitas informasi, kualitas antarmuka, dan kualitas keseluruhan kepada siswa SMA Negeri 1 Bojonegoro selaku pengguna sistem. Kemudian hasil dari kuesioner tersebut dianalisis dengan menggunakan metode Importance Performance Analysis (IPA). Hasil analisis menunjukkan bahwa sistem CBT SMA Negeri 1 Bojonegoro belum sesuai dengan harapan pengguna dikarenakan rata-rata hasil analisis kesenjangan antara kepentingan dan kinerja adalah sebesar -0,83 atau <0. Dari hasil analisis kuadran, dapat ditentukan rekomendasi perbaikan berdasarkan HHS Usability Guidelines. Rekomendasi perbaikan untuk sistem CBT dilakukan untuk item-item yang termasuk pada kuadran A (item-item yang memiliki prioritas utama untuk diperbaiki), C (item-item yang memiliki prioritas rendah untuk diperbaiki), dan D (item-item yang dinilai berlebihan kinerjanya, jadi harus dikurangi kinerjanya untuk mengimbangi item-item yang lain).

English Abstract

SMA Negeri 1 Bojonegoro is a school that successfully gets the predicate as a school with national integrity from the Ministry of Education and Culture. Since then, SMA Negeri 1 Bojonegoro has been using Computer-Based Test (CBT) to maintain and enhance the predicate. However, the problems that occured in the implementation of this CBT system are the network not working properly, rotating blackouts, limited computer laboratories, teachers can’t asses processes that require long descriptions or counts because CBT is only for multiple choice questions, and CBT system are lack of security. To evaluate this system, PSSUQ questionnaires were distributed, that consists system quality, information quality, interface quality, and overall quality to students of SMA Negeri 1 Bojonegoro as a system users. Then the results of the questionnaire were analyzed using the method of Importance Performance Analysis (IPA). The result of the analysis showed that the CBT system of SMA Negeri 1 Bojonegoro has not comply with the user expectation because the average of gap analysis resulted between importance and performance of -0.83 or <0. From quadrant analysis result, it can be determined recommendation to improvement based on HHS Usability Guidelines. Recommendation to improvements the CBT system are performed for items included in quadrant A (items that have top priority for improvement), C (items that have a low priority for improvement), and D (items that are overestimated in performance, so it must be reduced its performance to compensate for other items).

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FTIK/2017/533/051707855
Uncontrolled Keywords: CBT, PSSUQ, IPA, HHS Usability Guidelines, evaluasi
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 005 Computer programming, programs, data > 005.019 Psychological principles
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi
Depositing User: Yusuf Dwi N.
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1793
Text
Bagian Depan.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB I.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
BAB VI.pdf
Restricted to Repository staff only

Download
Text
Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Repository staff only

Download

Actions (login required)

View Item View Item