BKG

Pratiwi, Vita Adhika (2019) Using Silent Webtoon To Improve Speaking Ability For 10th Grade Students Of Vocational High School 1 Pasuruan. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan webtoon bisu untuk meningkatkan kemampuan berbicara pada siswa kelas sepuluh Otomatisasi dan Tata Kelola Perkantoran di Sekolah Menengah Kejuruan 1 Pasuruan pada tahun akademik 2019/2020. Peneliti menemukan beberapa masalah yang dihadapi oleh siswa di X OTKP 2. Masalah siswa adalah mereka kekurangan ide untuk berbicara; kesulitan mengembangkan ide; takut melakukan kesalahan; dan kurangnya kosa kata. Dengan mengetahui masalahnya, peneliti mencoba membantu siswa untuk meningkatkan kemampuan berbicara mereka dengan menggunakan webtoon bisu sebagai media pengajaran. Penelitian ini digolongkan sebagai penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian ini adalah 28 siswa X OTKP 2. Data kualitatif dan kuantitatif. Data kualitatif diperoleh dengan mengamati proses belajar mengajar dan mewawancarai guru bahasa Inggris dan siswa X OTKP 2. Kemudian, data kuantitatif diperoleh dari tes berbicara siswa. Kriteria keberhasilan adalah 70% siswa mendapat skor sama atau lebih besar dari KKM yaitu 75. Oleh karena itu, peneliti melakukan tes berbicara setelah penerapan webtoon bisu sebagai media pengajaran untuk mengetahui peningkatan skor berbicara siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan webtoon bisu meningkatkan kemampuan siswa dalam berbicara. Implementasi webtoon bisu sebagai media pengajaran dapat membantu mereka mengembangkan ide mereka. Siswa dapat mengikuti kisah dari webtoon bisu dan melakukan beberapa improvisasi dengan kata-kata yang mereka gunakan. Selain itu, siswa menjadi lebih termotivasi untuk berbicara bahasa Inggris karena mereka belajar dengan cara yang lebih menyenangkan dan menarik. Hasilnya, terungkap bahwa skor kemampuan berbicara siswa meningkat dari 18% pada pre-test menjadi 72% pada post-test.

English Abstract

The objective of this research was to describe the use of silent webtoon to improve speaking ability at tenth grade Office Automation and Governance students of Vocational High School 1 Pasuruan in the academic year of 2019/2020. The researcher found some problems faced by the students in X grade OTKP 2. The student’s problems were they got lack of ideas what to speak; difficulties of developing idea; afraid of making mistakes; and lack of vocabulary. By knowing the problems, the researcher tried to help the students in improving their speaking ability by using silent webtoon as a teaching media. This research was classified as a classroom action research. The subjects of this research were 28 students of X OTKP 2. The data were qualitative and quantitative. The qualitative data were obtained through observing the teaching and learning process and interviewing the English teacher and the students of X OTKP 2. Then, the quantitative data were obtained from the students’ speaking test. The criterion of success was 70% of students got score equal or greater than KKM which is 75. Therefore, the researcher conducted the speaking test after the implementation of silent webtoon as a teaching media to know the improvement of the students’ speaking score. The result of the study showed that the implementation of silent webtoon improved the students’ speaking ability. The implementation of silent webtoon as a teaching media can help them develop their idea. Students can follow the story of Silent Webtoon and did some improvisation about the words they used. More than that, students became more motivated to speak English as they were learning in more enjoyable and interesting ways. As a result, it was revealed that the score of the student’s speaking ability increased from 18% in the pre-test to 72% in the posttest.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/428/052000200
Uncontrolled Keywords: Silent webtoon, kemampuan berbicara-Silent webtoon, speaking ability, vocational high school
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 808 Rhetoric and collections of literary texts from more than two literatures
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178123
Text
Vita Adhika Pratiwi.pdf

Download | Preview

Actions (login required)

View Item View Item