Improving Students' Reading Ability On Through Small Group Discussion (SGD) On The Eight Grade Of SMPN 10 Malang

Hartono, Nabella Diana K (2019) Improving Students' Reading Ability On Through Small Group Discussion (SGD) On The Eight Grade Of SMPN 10 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Salah satu keterampilan penting yang perlu dipelajari adalah membaca, tetapi membaca terkadang sulit untuk beberapa siswa EFL. Terutama, jika mereka memahami makna teks. Fenomena ini juga terjadi ketika bingung memahami makna teks pada teks recount. Dengan demikian, peneliti melakukan penelitian untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa pada teks recount melalui diskusi kelompok kecil siswa kelas delapan di SMP Negeri 10 Malang. Penelitian ini melakukan penelitian tindakan kelas. Sampel penelitian ini adalah semua siswa kelas VIII SMP Negeri 10 Malang dan sampel berjumlah 30 siswa. Peneliti menggunakan empat instrumen dalam penelitian ini, yaitu wawancara, daftar observasi, catatan lapangan, tes teks recount untuk mengumpulkan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa skor maksimum siswa pada pra-tes adalah 75, sedangkan skor minimum adalah 40. Setelah strategi dilakukan, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa murid secara signifikan mendapatkan nilai dan 30% ke 83.33% atau 25 siswa. Pencapaian pada penelitian ini adalah berhasil karena murid sudah memenuhi kriteria kesuksesan bahwa 5 siswa mendapatkan nilai dibawah skor minimum yaitu 75. Peneliti menyarankan guru untuk menggunakan strategi Small Group Discussion dalam mengajar dan belajar membaca. Sementara itu untuk penelitian lebih lanjut, peneliti menyarankan untuk menggunakan strategi Small Group Discussion pada subjek yang berbeda atau genre teks yang berbeda.

English Abstract

One important skill that needs to be learned is reading, but reading is sometimes difficult for some EFL students. Especially, if they understand the meaning of the text. This phenomenon also occurs when confused in understanding the meaning of the text in the recount text. Thus, researchers conducted research to improve students' reading abilities on recount texts through small group discussions of eighth grade students at SMP Negeri 10 Malang.This research conducted a class action research. The sample of this research was all students of class VIII of SMP Negeri 10 Malang and a sample of 30 students. The researcher used four instruments in this study, namely interviews, observation lists, field notes, recount text tests to collect data.The results showed that the maximum score of students in the pre-test was 75, while the minimum score was 40. After the strategy was carried out, the results of this study showed that students significantly scored and 30% to 83.33% or 25 students. Achievement in this study was successful because students already met the success criteria that 5 students got grades below the minimum score of 75.The researcher suggests that the teacher use the Small Group Discussion strategy in teaching and learning to read. Meanwhile for further research, researchers suggest using Small Group Discussion strategies on different subjects or different text genres.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/199/051908762
Uncontrolled Keywords: Reading ability, Recount text, Small Group Discussion (SGD)
Subjects: 300 Social sciences > 372 Primary education (Elementary education) > 372.4 Reading
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 05 Oct 2020 17:01
Last Modified: 06 Mar 2024 07:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175042
[thumbnail of Nabella Diana K. Hartono.pdf] Text
Nabella Diana K. Hartono.pdf

Download (10MB)

Actions (login required)

View Item View Item