BKG

Putri, Mailani (2018) Pemodelan Regresi Logistik Multinomial Hasil Analisis Sentimen Konsumen Toko Online Lazada Indonesia. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Penerapan analisis sentimen banyak digunakan perusahaan penyedia jasa layanan telekomunikasi. Sejatinya, analisis ini bisa digunakan pada perusahaan lain yang menyediakan media untuk memberikan tanggapan di media sosial, seperti e-commerce. Salah satu perusahaan e-commerce yang paling populer di Indonesia adalah Lazada. Penelitian ini akan meneliti pengaruh dari komponen tanggapan terhadap pengelompokan kategori sentimen dari tanggapan pelanggan mengenai produk dan jasa pada toko online Lazada. Analisis yang dapat mengakomodir hal tersebut adalah regresi logistik multinomial, karena variabel respon berupa kategori yang memiliki level kategorik lebih dari dua. Tujuan penelitian ini adalah menerapkan analisis sentimen menggunakan Naive Bayes dalam mengkategorikan sentimen tanggapan konsumen toko online Lazada dan membentuk model regresi logistik multinomial untuk menjelaskan pengaruh variabel prediktor yang terdiri dari Layanan, Pemesanan dan Promosi terhadap pengelompokan kategori sentimen konsumen. Pembentukan klasifikasi sentimen tanggapan pelanggan Lazada Indonesia pada data latih dengan sentimen paling banyak adalah positif. Hasil dari analisis sentimen yang dibentuk model menggunakan regresi logistik multinomial menunjukkan variabel Pemesanan dan Promosi yang signifikan pada sentimen Negatif dan Promosi yang signifikan pada sentimen Positif.

English Abstract

Application of sentiment analysis is widely used in the provider of telecommunication services. Indeed, this analysis can be used in any company that provides media to respond in social media such as ecommerce. One of the most popular e-commerce companies in Indonesia is Lazada. This study examines the effect of components response on the grouping of sentiment categories from customer feedback on products and services at Lazada online store. The purpose of this research is to apply sentiment analysis using Naive Bayes algorithm in categorizing consumer response sentiment online store Lazada and forming multinomial logistic regression model to explain influence of component response to grouping of consumer sentiment category. The algorithm used in sentiment classification is Naive Bayes then the result will form Multinomial Logistic Regression model. The formation of the sentence classification of Lazada Indonesia customer response in the training data have neutral sentiment as the most sentiment. The results sentiment analysis is used for form multinomial logistic regression model. It has the predictor variables are Service, Booking and Promotion. The significant variable which Neutral as refference category are Booking and Promotion at Negative category sentiment and Promotiont at Positive category sentiment.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/MIPA/2018/115/051803520
Uncontrolled Keywords: Regresi Logistik Multinomial, Naive Bayes, Analisis Sentimen, Lazada Indonesia Multinomial Logistic Regression, Naive Bayes, Sentiment Analysis, Lazada Indonesia
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.83 Market research > 658.830 285 Market research (Computer applications)
Divisions: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > Statistika
Depositing User: Budi Wahyono
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/168488
Text
Mailani Putri (2).pdf

Download | Preview

Actions (login required)

View Item View Item