BKG

Zuhendra, Merdi (2018) Optimalisasi Pencahayaan Alami pada Gedung Perkuliahan Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat pencahayaan alami di dalam ruang perkuliahan Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya di Kota Malang. Dimana sekolah adalah tempat untuk menuntut ilmu dengan terdapat guru dan murid yang menggunakan ruang kelas pada sekolah. Pentingnya kualitas pencahayaan yang nyaman agar konsentrasi belajar dan mengajar tetap terjaga. Dengan memanfaatkan pencahayaan alami diharapkan dapat memenuhi kebutuhan pencahayaan pada ruang perkuliahan, akan tetapi terdapat perbedaan di setiap ruang perkuliahan yaitu fungsi, luas, ketinggian, dan orientasi ruang. Gedung perkuliahan ini memiliki bentuk jendela dan shading device yang tipikal pada setiap ruangan. Bentuk bukaan pada gedung ini cukup berbeda dari gedung perkuliahan pada umumnya, perbedaan tersebut terletak pada peletakan jendela yang masuk kedalam ruangan seperti huruf “U” dan secara tidak langsung terbentuk kombinasi shading device vertical dan horizontal. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dan eksperimental dengan variabel Dimensi dan bentuk jendela dan shading device, warna lantai, warna dinding, warna plafond dan peletekan prabot, tingkat pencahayaan alami dan distribusi pencahayaan alami. Rekomendasi yang dihasilkan akan berpengaruh pada terhadap variabel penelitian.

English Abstract

SUMMARY Merdi Zuhendra, Department of Architecture, Faculty of Engineering, University of Brawijaya, December 2018, Optimization of Natural Lighting in Lecture Building Administrative Faculty University of Brawijaya in Malang City, Academic Supervisor: Andika Citraningrum This research aims to analyze the impact of natural lighting in the Faculty of Administrative Science, Brawijaya University classrooms in the City of Malang. A school is a place for learning used by teachers and students. The existence of comfortable lighting is important for maintaining concentration during the learning process. By using natural lighting, it is expected that the need for lighting in classrooms. However, there are differences in room’s function, area, height and orientation. The campus building has a typical shape of windows and shading device for each room. The shape of the building’s opening is quite different usual in that the difference is on the placement of the windows that are inwards, resembling the letter “U”, which indirectly forms a combination of vertical and horizontal shading device. The method used in this research is quantitative and experimental with dimension variable, shape of windows, shading device, floor color, wall color, ceiling color, furniture placement, degree of natural lighting and natural light distribution. The recommendations included in the research are related to the research variables.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FT/2018/1103/051812096
Uncontrolled Keywords: Pencahayaan Alami, Ruang Perkuliahan, Bukaan jendela, Simulasi Natural Lighting, Classrooms, Openings, Simulation
Subjects: 700 The Arts > 729 Design and decoration of structures and accessories > 729.2 Design in horizontal plane > 729.28 Lighting
Divisions: Fakultas Teknik > Arsitektur
Depositing User: Budi Wahyono
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163092
Text
Merdi Zuhendra.pdf
Restricted to Repository staff only

Download

Actions (login required)

View Item View Item