BKG

Primasari, DyaningWahyu (2011) Pemilihan Moda Transportasi Ke Kampus Oleh Mahasiswa Universitas Brawijaya. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Fenomena kemacetan saat ini terjadi pada beberapa ruas jalan ataupun kawasan di Kota Malang dimana salah satu lokasi rawan kemacetan yang saat ini terjadi di Kota Malang berada pada ruas jalan di sekitar Universitas Brawijaya. Kondisi tersebut terjadi dikarenakan penggunaan ruas jalan secara bersamaan oleh mahasiswa, dosen dan karyawan untuk menuju kampus. Ruas jalan tersebut berada di sekitar wilayah kampus sebagai akses menuju tempat kerja, sekolah, dan berbagai tempat yang lain. Peningkatan jumlah mahasiswa terutama mahasiswa yang menggunakan kendaraan, baik dengan kendaraan pribadi maupun angkutan umum tampaknya menyumbang kepadatan dan kemacetan lalu lintas pada ruas jalan di sekitar Universitas Brawijaya. Studi Pemilihan Moda Transportasi Ke Kampus Oleh Mahasiswa Brawijaya bertujuan untuk mengidentifikasi karakteristik pemilihan moda transportasi serta mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi mahasiswa dalam pemilihan moda transportasi menuju kampus dengan menggunakan metode analisis deskriptif terhadap karakteristik pemilihan moda transportasi oleh mahasiswa dan metode evaluatif berupa analisa korelasi variabel yang mempengaruhi pemilihan moda transportasi serta analisa pemodelan pemilihan moda transportasi oleh mahasiswa Universitas Brawijaya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa responden yang berjalan kaki (17,7%), kemudian yang menggunakan sepeda (0,5%), sepeda motor (53,1%), mobil (5,7%) serta angkutan umum (22,9%). Analisis model pemilihan diketahui bahwa terdapat 4 (empat) dalam model pemilihan transportasi menuju kampus yakni waktu tempuh (0,039), biaya tempuh (-0,0002), jarak tempuh (-0,0398) dan intensitas pergantian moda (-0,253). Kesimpulan dari penelitian ini menjelaskan bahwa variabel waktu tempuh, biaya tempuh, jarak tempuh dan intensitas pergantian moda tranportasi merupakan variabel yang mempengaruhi mahasiswa dalam melakukan pemilihan moda transportasi menuju kampus Universitas Brawijaya

English Abstract

Congestion is a phenomenon usually found in some road nodes or regions. Malang City cannot escape from this occurrence where the most susceptible location to the congestion is road nodes around University of Brawijaya. Some users including student, lecturer and staff with destination to campus, are using the road simultaneously. The road nodes are also becoming the access to the work place, school and other places. The increasing number of student, especially those with vehicle, either private vehicle or public transport, also contributes to the congestion and traffic jam in the road nodes around University of Brawijaya. The study is entitled with The Selection mode of transportation to the campus by students of brawijaya university The objective of the study is to identify the characteristic of the selection of transportation mode, and to understand the factors influencing the student in the transportation mode to the campus. Some analysis methods are used. Descriptive analysis method is conducted against the characteristic of the selection of transportation mode by the student. Evaluative method, through variable correlation analysis, is operated against the effect of the selection of transportation mode. Modeling analysis is concerned with the selection of transportation mode by the student of University of Brawijaya. Result of research indicates that some respondents are just walking (17.7 %), using bicycle (0.5 %), motorcycle (53.1 %), car (5.7 %), and public transport (22.9 %). The modeling analysis shows that there are four models of the selection of transport to campus, that are: length of journey (0.038), cost of journey (-0.0002), distance of journey (-0.0398) and intensity of mode change (-0.253). Research concludes that the variables of length of journey, cost of journey, distance of journey and intensity of transportation mode change represent variables affecting the student in selecting transportation mode to the campus of University of Brawijaya.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/388.4/p/PEM/041402276
Subjects: 300 Social sciences > 388 Transportation > 388.4 Local transportation
Divisions: S2 / S3 > Magister Teknik Sipil, Fakultas Teknik
Depositing User: Hasbi
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/157399
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item