BKG

Musyahadah, Nur (2018) Karakteristik Psikometrik “The Ethnic Experience Scale” Berdasarkan Pendekatan Classical Test Theory dan Item Response Theory. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Selama lebih dari 20 dekade, Classical Test Theory (CTT) menjadi aliran utama dalam pengembangan alat ukur. Fokus utama CTT yang menganalisis alat ukur pada level tes membuat munculnya aliran baru yang bernama Item Response Theory (IRT) yang berfokus pada level aitem, sehingga diharapkan dapat menutupi kekurangan pada CTT. Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat karakteristik psikometrik skala ethnic experience berdasarkan dua pendekatan dalam pengembangan alat ukur, yaitu CTT dan IRT. Model yang dipilih pada pendekatan IRT adalah Graded Response Model (GRM). Skala ethnic experience yang digunakan masih berupa bahasa inggris, sehingga diperlukan adanya proses transadaptasi. Skala ini terdiri dari 32 aitem dengan pilihan respons berupa likert. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif psikometrik dengan menganalisis alat ukur skala ethnic experience dengan masing-masing pendekatan. Pada CTT, teknik analisis yang digunakan adalah corrected item total correlation dan Cronbach alpha, sedangkan pada IRT, teknik analisis yang digunakan adalah GRM dan Information Function. Sampel dalam penelitian ini adalah santri pondok pesantren Al-Falah Kediri. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa IRT dapat memberikan informasi yang lebih beragam karena analisanya yang lebih spesifik.

English Abstract

For more than 20 decades, the Classical Test Theory (CTT) became the mainstream in the development of measuring instruments. The main focus of CTT analyzing measuring devices at the test level led to the emergence of a new stream called Item Response Theory (IRT) that focused on the aitem level, so it was expected to mask deficiencies in CTT. The purpose of this study is to look at psychometric characteristics of ethnic experience scale based on two approaches in developing measuring instrument, namely CTT and IRT. The model chosen in the IRT approach is the Graded Response Model (GRM). The ethnic experience scale used is still in English, so it needs transadaptasi process. This scale consists of 32 items with a likert response option. The method used in this research is quantitative psychometric by analyzing measuring tool of ethnic experience scale with each approach. In CTT, the analytical technique used is corrected total correlation and Cronbach alpha, while in IRT, the analysis technique used is GRM and Information Function. The sample in this research is students of boarding school Al-Falah Kediri. The results of this study indicate that IRT can provide more rich information because of its more specific analysis.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2018/224/051803624
Uncontrolled Keywords: Classical Test theory, Item Response Theory, Graded Response Model, ethnic experience
Subjects: 100 Philosophy, parapsychology and occultism, psychology > 150 Psychology > 150.1 Philosophy and theory; systems, viewpoints > 150.151 95 Psychometrics
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: Budi Wahyono
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/10664
Text
BAGIAN DEPAN.pdf

Download | Preview
Text
BAB I.pdf

Download | Preview
Text
BAB II.pdf

Download | Preview
Text
BAB III.pdf

Download | Preview
Text
BAB IV.pdf

Download | Preview
Text
BAB V.pdf

Download | Preview
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download | Preview

Actions (login required)

View Item View Item