Learners’ Perceptions On Watching English Movies With English Subtitle To Learn English In Informal Setting

Pramudyawardhani, Ratih (2017) Learners’ Perceptions On Watching English Movies With English Subtitle To Learn English In Informal Setting. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Terlepas dari pentingnya belajar Bahasa Inggris di institusi pendidikan yang formal seperti di sekolah, penting juga bagi siswa untuk meningkatkan kemampuan mereka melalui kegiatan pembelajaran di luar kelas atau dalam lingkungan informal. Salah satu contoh kegiatan belajar bahasa secara informal adalah dengan menonton film. Sebagai kegiatan yang banyak disukai orang dari jenis kelamin dan usia yang berbeda, menonton film dapat digunakan sebagai cara yang menyenangkan untuk belajar Bahasa Inggris dalam lingkungan informal. Berkaitan dengan pernyataan-pernyataan di atas, penulis memutuskan untuk melakukan suatu penelitian untuk mengetahui bagaimana persepsi siswa terhadap menonton film berbahasa Inggris yang dilengkapi subtitle Bahasa Inggris untuk belajar Bahasa Inggris di lingkungan informal, apakah positif atau negatif. Peserta penelitian ini adalah 120 siswa dari Program Studi Pendidikan Bahasa Inggis, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya Angkatan 2016, dan 89 siswa kemudian dipilih sebagai sampel penelitian ini dengan menurut tabel penentuan sampel oleh Isaac dan Michael (1995). Selain itu, peneliti menerapkan desain penelitian survey dalam pendekatan statistic deskriptif. Sehingga, instrument pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket yang disusun berdasarkan teori tiga aspek utama darip ersepsi oleh Walgito (2004). Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat diketahui bahwa 75,15% siswa memiliki persepsi positif terhadap menonton film berbahasa Inggris dengan terjemahan Bahasa Inggris untuk belajar Bahasa Inggris secara informal, sedangkan hanya 24.71% siswa yang menunjukkan persepsi negatif. Dengan demikian, dapat ditarik kesimpulan bahwa sebagian besar siswa setuju bahwa menonton film berbahasa Inggris dengan terjemahan Bahasa Inggris dapat digunakan sebagai cara untuk belajar Bahasa Inggris dalam lingkungan informal.

English Abstract

Despite the importance of learning English in formal setting such as at schools, it is also important for learners to improve their proficiency through activities outside the classroom or in informal setting. An example of informal language learning activities is watching movies. As an activity that many people from different gender and age enjoy to do, watching movies can be used as a fun way to learn English in informal setting. Related with the statements above, the researcher decided to conduct a research to investigate whether the learners’ perceptions on watching English movies with English subtitle to learn English in informal setting are positive or negative. The participants of this study were 120 students of English Language and Education Program Batch 2016 at Universitas Brawijaya Malang and 89 out of the population were taken as the sample according to sample stipulation table by Isaac and Michael (1995). In addition, the researcher applied a survey design with descriptive statistical approach for this research. Thus, the instrument used was a questionnaire which was constructed based on the theory of three main aspects of perception by Walgito (2004). The result of this research showed that 75.15% of 89 students had positive perceptions toward watching English movies with English subtitle to learn English in informal setting, while only 24.71% showed negative perceptions. Thus, it can be concluded that the majority of the students thought that watching English movies with English subtitle could be used to learn English in informal setting.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/26/051800605
Uncontrolled Keywords: Persepsi, Pembelajaran Formal, Pembelajaran Informal, Film, Subtitle
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Yusuf Dwi N.
Date Deposited: 14 May 2018 01:57
Last Modified: 25 Oct 2021 05:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/10444
[thumbnail of g. Ucapan Terimakasih.pdf]
Preview
Text
g. Ucapan Terimakasih.pdf

Download (73kB) | Preview
[thumbnail of i. Daftar Isi.pdf]
Preview
Text
i. Daftar Isi.pdf

Download (87kB) | Preview
[thumbnail of h. Abstrak.pdf]
Preview
Text
h. Abstrak.pdf

Download (78kB) | Preview
[thumbnail of DAFTAR PUSTAKA.pdf]
Preview
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (62kB) | Preview
[thumbnail of f. Identitas Tim Penguji.pdf]
Preview
Text
f. Identitas Tim Penguji.pdf

Download (198kB) | Preview
[thumbnail of e. Lembar Pengesahan.pdf]
Preview
Text
e. Lembar Pengesahan.pdf

Download (168kB) | Preview
[thumbnail of j. Daftar Tabel.pdf]
Preview
Text
j. Daftar Tabel.pdf

Download (59kB) | Preview
[thumbnail of k. Daftar Gambar.pdf]
Preview
Text
k. Daftar Gambar.pdf

Download (48kB) | Preview
[thumbnail of l. Daftar Diagram.pdf]
Preview
Text
l. Daftar Diagram.pdf

Download (33kB) | Preview
[thumbnail of a. Sampul Luar.pdf]
Preview
Text
a. Sampul Luar.pdf

Download (78kB) | Preview
[thumbnail of m. Daftar Lampiran.pdf]
Preview
Text
m. Daftar Lampiran.pdf

Download (48kB) | Preview
[thumbnail of b. Lampiran.pdf]
Preview
Text
b. Lampiran.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of b. Sampul Watermark.pdf]
Preview
Text
b. Sampul Watermark.pdf

Download (99kB) | Preview
[thumbnail of BAB I.pdf]
Preview
Text
BAB I.pdf

Download (116kB) | Preview
[thumbnail of BAB II.pdf]
Preview
Text
BAB II.pdf

Download (158kB) | Preview
[thumbnail of BAB III.pdf]
Preview
Text
BAB III.pdf

Download (197kB) | Preview
[thumbnail of BAB IV.pdf]
Preview
Text
BAB IV.pdf

Download (380kB) | Preview
[thumbnail of BAB V.pdf]
Preview
Text
BAB V.pdf

Download (83kB) | Preview
[thumbnail of BAGIAN DEPAN.pdf]
Preview
Text
BAGIAN DEPAN.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of c. Sampul Dalam.pdf]
Preview
Text
c. Sampul Dalam.pdf

Download (60kB) | Preview
[thumbnail of d. Pernyataan Orisinilitas.pdf]
Preview
Text
d. Pernyataan Orisinilitas.pdf

Download (190kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item