BKG

Maharani, Bintan (2016) Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi dengan Teknik RAFT (Role, Audience, Format, Topic) pada Siswa Kelas VII SMP PGRI 01 Singosari. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Siswa kelas VII C SMP PGRI 01 Singosari kesulitan dalam menggali ide, merangkai ide, dan menulis puisi berdasarkan penggunaan pilihan kata yang tepat serta rima yang menarik. Teknik pembelajaran yang digunakan oleh guru kurang memberi kesempatan siswa untuk berimajinasi menemukan suatu ide. Berdasarkan permasalahan tersebut, teknik RAFT diterapkan. Tujuan penelitian ini untuk meningkatan keterampilan siswa menulis puisi dengan menggunakan teknik RAFT pada siswa kelas VII C SMP PGRI 01 Singosari pada aspek menggali ide, merangkai ide, serta menulis puisi. Penelitian ini menggunakan jenis Penelitian Tindakan Kelas. Subjek dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII C SMP PGRI 01 Singosari. Teknik pengumpulan data yang digunakan meliputi tes, observasi, penyebaran angket, dan wawancara. Analisis data dilakukan dengan menggunakan deskriptif dengan mencari nilai rata-rata persentase keberhasilan siswa. Siswa dikatakan berhasil jika nilai rata-rata siswa yang diperoleh mencapai KKM. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teknik RAFT dapat meningkatkan pada aspek menggali ide, pada prasiklus guru tidak menilai hasil belajar siswa sehingga persentase siswa 0%. Siklus 1 siswa yang mendapatkan skor sangat baik sebanyak 12%. Siklus 2 mengalami peningkatan sebanyak 72% siswa yang mendapatkan skor sangat baik. Hal tersebut disebabkan oleh teknik RAFT yang digunakan guru dapat membantu siswa dalam menggali ide dengan bantuan media pendukung berupa lagu. Aspek merangkai ide, pada prasiklus guru tidak menilai hasil belajar siswa sehingga persentase siswa 0%. Siklus 1 mengalami peningkatan sebanyak 20%, siklus 2 sebanyak 64% siswa mendapatkan skor sangat baik. Hal tersebut disebabkan oleh teknik RAFT yang digunakan guru dapat membantu siswa dalam merangkai sebuah ide dengan cara membuat kerangka puisi sesuai dengan prosedur teknik RAFT. Dapat meningkatkan keterampilan menulis puisi pada aspek menulis puisi, tahap prasiklus sebanyak 32% siswa mendapatkan nilai di atas KKM dengan nilai rata-rata 60. Siklus 1 sebanyak 64% siswa dengan nilai rata-rata 73. Siklus 2 sebanyak 84% siswa dengan nilai rata-rata 83. Hal ini disebabkan oleh teknik RAFT yang digunakan guru dapat membantu siswa dalam menulis puisi baik dari segi diksi yang tepat dan rima yang menarik. Jadi, teknik Audience, Format, Topic dapat meningkatkan keterampilan menulis puisi siswa kelas VII C dalam pembelajaran menulis puisi.

English Abstract

VII C grade students at Junior High School PGRI 01 Singosari found difficult in exploring ideas, stringing ideas, and write poetry based on the use and selection of the right word rhyme interesting. Learning techniques used by the teacher was not giving students the opportunity to imagine finding an idea. Based on these problems, RAFT technique was applied. The purpose of this study to improve the skills of students to write a poetry using the RAFT technique in class VII C SMP PGRI 01 Singosari on aspects explore ideas, stringing ideas, and writing poetry. This research used a Class Action Research. Subjects in this study were all students of class VII C SMP PGRI 01 Singosari. Data collection techniques used include tests, observations, questionnaires and interviews. Data analysis was conducted using qualitative by finding the average value of the percentage of successful students. Students were said to be successful if the average value of students who obtained to reach KKM. The results showed that the RAFT technique can improve on aspects of digging the idea, at prasiklus teachers do not assess students learning outcomes so that the percentage of students 0%. Cycle 1 students scored very well as much as 12%. Cycle 2 increased as much as 72% of students who scored very well. It is caused by the RAFT technique used by teachers to help students in exploring the idea with the help of the media support in the form of a song. Aspects stringing ideas, the teacher prasiklus not assess student learning outcomes so that the percentage of students 0%. Cycle 1 had increased by 20%, cycle 2 as much as 64% of students scored very well. It is caused by the RAFT technique used by teachers to help students in assembling an idea by creating a framework in accordance with the procedure poetry RAFT techniqu. Can increase the skills of writing poems on aspects of poetry writing, prasiklus stage as much as 32% of students scoring above KKM with an average value of 60. Cycle 1 as much as 64% of students with an average value of 73. Cycle 2 as much as 84% of students with an average value of 83. It is caused by the RAFT technique used by teachers to help students in writing poetry both in terms of proper diction and rhymes interesting. Thus, the technique Audience, Format, Topic can improve the skills of poetry writing class VII C in learning to write poetry.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/74/051700876
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: Sugiantoro
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102876
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item