BKG

Tritya, Defanda (2017) Perbedaan Skor Pengetahuan Terkait Gizi Seimbang Pada Ibu Menyusui Yang Diberikan Edukasi Gizi Melalui Media Website Dan Booklet Di Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Indonesian Abstract

Angka Kematian Bayi (AKB) di Indonesia masih tergolong tinggi. Salah satu upaya untuk menekan AKB adalah dengan pemberian ASI eksklusif yang erat kaitannya dengan status gizi Ibu menyusui. Media website merupakan media online yang jangkauannya luas sedangkan media booklet merupakan media cetak yang dianggap efektif dalam meningkatkan pengetahuan ibu menyusui yang dapat mempengaruhi status gizi ibu menyusui. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui perbedaan skor pengetahuan terkait gizi seimbang pada ibu menyusui yang diberikan edukasi gizi melalui media website dan booklet di Kota Malang. Desain penelitian yang digunakan adalah quasy experimental study dengan pre-test and post-test design. Jumlah sampel adalah 49 orang yang diambil dengan cara multistage sampling dan purposive samping. Variabel yang diteliti adalah skor pengetahuan pada saat pre-test, post-test pertama, dan posttest kedua. Hasil analisis pada penelitian ini menunjukkan perbedaan perubahan skor dari pre-test ke post-test 1 antara kedua media sebesar p = 0.884, dari pretest ke post-test sebesar p = 0,189 dan dari post-test 1 ke post-test 2 sebesar p = 0,07 yang berarti tidak ada perbedaan skor pengetahuan terkait gizi seimbang pada ibu menyusui yang signifikan (p > 0,05) antara kelompok website dan booklet. Namun, pada penelitian ini terdapat peningkatan pengetahuan yang signifikan (p < 0,05) tentang gizi seimbang ibu menyusui antara sebelum dan sesudah diberikan edukasi gizi dengan media booklet maupun dengan media website. Pada penelitian selanjutnya dapat digali data terkait frekuensi ibu menyusui dalam membuka dan membaca intervensi yang diberikan.

English Abstract

Infant Mortality Rate (IMR) in Indonesia is still relatively high. One of the efforts to suppress the IMR is by exclusive breastfeeding which is closely related to the nutritional status of the lactating mother. Website media is a wide range of online media while the booklet media is a printed media which is considered effective in improving the lactating mothers knowledge which can affect the nutritional status of lactating mother. The study purpose was to know the different score of knowledge related to balanced nutrition of lactating mothers who were given nutrition education by website and booklet media in Malang. The design used for this study was quasy experimental study with pre-test and post-test design. The number of samples were 49 people which was taken by multistage sampling and purposive sampling. The variables studied were the score of knowledge at the pre-test, first post-test, and second post-test. The result of the analysis showed that the difference of score change from pre-test to post-test 1 between two media is p = 0.884, from pre-test to post-test is p = 0,189 and from post-test 1 to post-test 2 is p = 0.07 which means there was no significant difference in score of knowledge related to balanced nutrition in breastfeeding mother (p > 0,05) between website and booklet groups. However, in this study there was significant increase (p < 0.05) in knowledge about the balanced nutrition of a lactating mother between before and after being given nutritional education by booklet and website media. In the next study, it can be a data research which related to the frequency of lactating mothers in opening and reading the interventions provided.

Other Language Abstract

UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2017/243/051705380
Uncontrolled Keywords: edukasi gizi, media website, media booklet, pengetahuan, gizi seimbang ibu menyusui
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 613 Personal health and safety > 613.2 Dietetics > 613.269 Human breast milk diet
Divisions: Fakultas Kedokteran > Ilmu Gizi
Depositing User: Kustati
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1022
Text
Defanda Tritya.pdf

Download | Preview

Actions (login required)

View Item View Item